:-) / >8-[ + 3:-D + ~:o
Tuesday, November 21, 2006
  Soalan Haneem Tentang Buku2 Trivia

Haneem, salah seorang sahabat dari Friendster ada bertanya tentang buku2 reference yang aku baca masa nak masuk KK hari tuh. (sori la Haneem, lama gila akak peram soalan awak nih).

Alhamdulillah, aku dibesarkan oleh seorang ayah yang sangat cintakan buku (ayah aku kata, masa aku tiga tahun, aku dah boleh hafal nama presiden US of A masa tu, Jimmy Carter gamaknya). Bermacam2 buku ayah aku beli, dengan karya2 sastera Inggeris daripada Robinson Crusoe, Kidnapped hinggalah ke Alice In Wonderland, semuanya ada. Sayangnya kami 9 beradik ni bukan setakat baca, tapi juga (literally) loved them to death! Habih hancur semua. Mungkin ayah aku tahu, buku2 memang untuk dibaca, bukan untuk di pamer dalam kabinet.

Berbalik kepada soalan Haneem, ini antara buku2 yang boleh dijadikan rujukan untuk pertandingan2 kuiz mcm WWTBAM, Kunci Khazanah, Jeopardy, etc. Walaubagaimana pun, info trivia tentang Malaysia amat kurang sekali. Aku ternampak Akmal (agen yang menang Kia Spektra musim kedua KK tu) ada membaca satu buku terbitan tempatan ni sebelum bertanding, tapi aku tak berapa ingat tajuknya. Anyway, here goes…

Photobucket - Video and Image Hosting

(dari bawah ke atas)

The Showbiz Fact & Quiz Book by Paul Drew (Arcturus Publishing Ltd, 2002)
Setebal 672 mukasurat, buku ini purely on entertainment seperti trivia pelakon2 La La Land, siri2 TV (Dallas, Dynasty, soap2 opera, dan kebanyakannya yang tak sampai ke Malaysia seperti Coronation Street, Brookside, Hollyoaks) serta pemenang2 anugerah 1973 – 2000 (Emmy, Academy & Grammy). Aku beli dengan harga cuma RM8 aje, di Pesta Buku Antarabangsa KL tahun lepas.

The Biggest Trivia Quiz Book in the World (Arcturus Publishing Ltd, 2000)
Berharga RM29.90, aku beli di MPH KLCC pada 1/6/2001 (ye, aku tulis tarikh beli di buku2 yang aku beli, tapi kekadang terlupa gak). Rasanya masa tu aku baru aje dapat elaun overtime masa kerja kat audit firm dulu. Tebalnya 697 muka surat, mengandungi lebih 14,000 soalan2 trivia mengenai pengetahuan am, sukan dan hiburan.

The Second Empire Movie Miscellany (108 Years of Movie Trivia in 108 Pages) ~ compiled by Kim Newman and Ian Freer.
Sambungan kepada Empire’s First Movie Almanac, buku ni diberi percuma dengan pembelian majalah filem kegemaran aku - Empire (aku tak ingat isu yang ke berapa). Biasanya aku akan beli Empire bila dah masuk bargain bin (lewat 2-3 bulan), di mana harganya cuma RM10, berbanding keluaran terbaru yang berharga RM25-RM28 senaskhah, depending where you buy them.

The Trivia Quiz Bible (Indispensable Facts for the Perplexed Puzzler and the Struggling Scholar) ~ compiled by Market House Books Ltd. (Oxford University Press, 1999)
Yang ni banyak menolong aku masa masuk Kunci Khazanah dulu, sampaikan ada fellow contestant yang pinjam buku ni untuk difotostat! Kalau rajin cari, aku nampak ada lagi buku ni di Pay Less Book Ampang Point, berharga cuma RM10.00, iaitu sangat murah kalau nak dibandingkan dengan isinya yang padat dan sangat informative!

General Knowledge Quiz Book and Quizmaster’s Guide by Jace (Elliot Right Way Book, MCMLXXXVI ~ ntah, aku malas nak cari nombor Arabiknya) serta The Family Fun Quiz Book by Angela M Cockerill (Elliot Right Way Book, MCMLXXXV ~ ditto)
Masing2 mengandungi 1,000++ soalan pengetahuan am tentang sejarah, literature, politik, sports, geography, dan bermacam2 lagi, beserta dengan jawapan di bahagian belakang. Regenya RM2 satu, aku jumpa dalam bargain bin kat Berita Book Store, Kompleks PKNS Shah Alam (ada sesapa yang masih ingat lagi kedai ni?). Masa tu aku masih lagi buat diploma di ITM (circa 1994-1995) dan kedai tu sekarang dah takde dah. Aku pun tak tau diganti dengan kedai apa. Aku suka baca buku ni dalam toilet sebab ia kecik dan handy untuk dibawa.
Contoh soalan : 757. (Music) What is another name for the character Figaro? (Answer: The Barber of Seville)

Trivia Mania ~ Television
Mengandungi 1,099 soalan tentang siri2 TV sebelum tahun 1984 (M*A*S*H, Kung Fu, I Love Lucy, Bewitched, Get Smart, Dragnet, you get the idea), aku beli/ sewa di satu kedai India di Central Market (kira buat harta la ni, sebab cuma RM7.00 aje).

PS: Oh ya, buku yang kat atas sekali tu, aku beli di Pay Less Book juga ~ 169 Ways To Score Points With Your Boss by Alan R. Schonberg. Agak mahal bagi aku (dalam RM28.90; hard-cover) tapi berbaloi beb! ;)

PS: Selain daripada buku2, internet juga merupakan satu sumber yang sangat kaya dengan info. Everything is available online, as long as you know how and what to Google! Good luck!

PPS: Kekadang jadi so-called ensaiklopedia bergerak ni tak le best sangat. Kekadang seronok juga rasanya kalau ada sesapa yang nak tau sesatu maklumat (contohnya untuk Treasure Hunt) kekadang member2 yang dah lama tak contact aku pun siap call hujung2 minggu masa aku tengah relaks2 kat rumah sebab nak tau jawapan soalan treasure hunt tuh. Tapi most of the time, aku ni kira mcm Man Laksa la. Pulun la dok explain kalau ada orang tanya, sedar2 orang yang bertanya dah takde atau dah tukar topik :P

Labels:

 
Comments:
No wonder!!
 
I salute u zack. Patut la Kunci Khazanah ko yg pegang. :)

Aku pun suka gila baca trivia, fact dan quiz dan aku pun digelar sbg walking infocenter oleh kawan2 aku. Mmg selalu ada kawan aku yg kekadang call, just sbb nak tanya pasal something. Tapi aku tak sampai tahap ko kot..

Knowledge is everything.
 
Show off!!!
 
Faiz: No wonder 9th Wonder?

Edd: Knowledge is King!

Imran: Jeles! Halah, ko ni, aku saje jek jawab soklan member nih, dan kalau2 ada sesapa yang berminat nak pinjam utk fotostat ke, sila lah. Tak baik tau menuduh perempuan suci...:P
 
"Imran"

If you ever use this name again, I swear to God I'm gonna kill you myself.
 
Baiklah Chuck! *tabik*
 
dulu masa kecik2 saya baca buku tidola intan dengan buku citer nabi jer ahaha
skang ni sumer bleh dapat kat internet, ikut malas ngan tak jer
tapi nak masuk show mcm KK tu.. oh tidakk.. pengsannn
 
akak zackkkkkkk,pinjam buku2 tu boleh tak?.adik pun nak masuk KK gak,bini adik jeles bila tgk KK mesti adik dapat jawap dulu dari org dlm rancangan tuuuu. hahahaha.tu yg dia soh adik masuk tuuu..hehehehe.

aku dulu pun pernah dipanggil sebagai walking2 thingy nie tapi duluuuuu. sejak2 kahwin nie,jarang nau membaca sgt maybe lepas dapat baby bulan 3 nie, aku nak jadik macam ayah kau lah. sitting with my children,reading books together or main PS2 together. aminnnn.

p/s : satu lagik buku ialah ensikopedia islam yg 10 buku harga 1K++ tu,monthly dia 128 ringgit sebulan,menarik gak isi dia aku tgk semalam masa round2 warta bangi. maybe aku beli gak nanti.
 
ooo no wonder la kak zack.. thanks ya :)

HaNeeM
 
ko lupa cerita pasal the right technique to read them books - mesti baca dalam jamban sambil berak

huhuhuhu

azraai
 
Adreen: Pengsan??? Rasa mcm nak tercabut jantung!!!

Don: Waaahhhh!!!! Alhamdulillah! Tak sabar rasanya! Aku doakan yang ini akan betul2 keluar sebagai bayi kau yang comel lote, sihat dan sempurna. Take good care of ur wifey ok. Aku harap mak ngan anak sihat2 selalu!

Eh, ada lagi ke buku2 tu? Sapa publishernya? Macam menarik je. Melayu ke English? Malu dong, buku2 agama aku cuma satu row je di rak buku *hang head in shame*, kebanyakannya buku2 Darul Nu’man. Lepas ni kena baca lebih banyak lagi la (hapa la si Zack nih. Dunia semata2!). World, world juga, akhirat jangan lupa! (tang buku2 tuh, nak pinjam buleh aje dong!)

PS: Don, masa ni pun ko dah boleh start reading to ur unborn baby. Dia mesti syok dengar abah dia bercerita/ baca ayat2 lazim/ berborak ngan dia masa kat dalam perut lagi. ;)

Haneem: No probs!

Onn: Alhamdulillah kau dah selamat sampai! Teruskan dude! Reading while taking a dump can be pretty daunting, though. Aku slalu baca tabloids jer dalam toilet, hehe…
PS: Gambar kau ngan Ikmal dalam handphone mak comel betul! Aku dah masukkan dalam hp aku, rasanya nak letak kat Friendster la nanti, hehe…
 
Post a Comment



<< Home
RM0.02 on films, fandoms, breastfeeding and motherhood. Stealing, hotlinking or plagiarizing is so not cool, yo.

My Photo
Name:
Location: Kuala Lumpur, Malaysia

I'm a number cruncher, married and a mother to 2 handsome young boys ~ Ikmal & Nabil. Also a self-confessed movie freak, a walking dictionary of useless facts and I just love swapping postcards. I love loud music, black t-shirts, good books and hot caramel macchiato. I hate hypocrisy, the colour pink, rude people, busy-bodies and those with 'holier than thou' attitude. :) I blog 'coz I hate talking. In real life, I'm this quiet person, often immersed in my own virtual world of obsessions, work and whatnot. Comments, suggestions, brickbats (even virtual cupcakes!) are loved, as long as you use the proper channels a.k.a the comments thingy or my e-mail ~ zackzip [at] hotmail [dot] com.

Message from the Blog Owner
  • Zack@MySpace
  • Zack@LiveJournal
  • Zack@Friendster
  • tags

    Half Date ~ Approaching Jannah Half A Date At A Time.

    Snail Mail is Lurve!

    Useful Sites for Smart Moms

    Breastfeeding is L.O.V.E

    My Favourite Bloggers

    MILF!~ Man, I Love Films!

    Read And Be Well Read

    Thursday Thirteen - Every Thursdays, Duh!

    My 15 Mins of Fame

    Geek & Proud of It!

    Zack's Geek Code : -----BEGIN GEEK CODE BLOCK----- Version: 3.1 GO d-- s+:+ a C++ P! L- E-- W++ N o-- K---- w+ O--- M-- V-- PS PE- Y-- PGP-- t+ 5- X+ R* tv+ b+++ DI++ D- G e++ h---- r+++ x+++ ------END GEEK CODE BLOCK------ UnGeek Me Here Yo
    Bloggers' Rights at EFF
    All Malaysian Bloggers Project
    reader/(s) online
    hits since 190805 You Love Me. You Do!
    ARCHIVES
    March 2005 / April 2005 / May 2005 / June 2005 / July 2005 / August 2005 / September 2005 / October 2005 / November 2005 / December 2005 / January 2006 / February 2006 / March 2006 / April 2006 / May 2006 / June 2006 / July 2006 / August 2006 / September 2006 / October 2006 / November 2006 / December 2006 / January 2007 / February 2007 / March 2007 / April 2007 / May 2007 / June 2007 / July 2007 / August 2007 / September 2007 / October 2007 / December 2007 / February 2008 / March 2008 / April 2008 / May 2008 / June 2008 / July 2008 / August 2008 / September 2008 / October 2008 / November 2008 / January 2009 / February 2009 / June 2009 / July 2009 /


    Tima Kasih Abang Blogger

    Add to Technorati Favorites